Uusi BMW R 1300 GS on juuri saapunut jälleenmyyjille ja näemme jo tämän matkaenduron ensimmäisen räätälöidyn version: R 1301:n, jonka on luonut sveitsiläinen VTR Customs -tiimi.
VTR-BMW R 1301 – 5-7 kiloa kevyempi lyhennetty takaosa
VTR, Zürich-järven rannalla sijaitsevan Schmerikonin kaupungin virallinen BMW-jälleenmyyjä, on saavuttanut kansainvälistä mainetta radikaaleilla BMW-moottoripyörien muunnoksillaan. Alkuvuodesta 2024 VTR Tulli esitteli ensimmäisen uuteen BMW R 1300 GS:ään perustuvan projektinsa, jonka nimeksi tuli R 1301.
Kompaktimpi ja kevyempi muotoilu
R 1301:ssä on tällä hetkellä prototyyppivaiheessa oleva lyhennetty takaosa, jota voitaisiin valmistaa pieniä määriä, jos kysyntää olisi riittävästi. VTR Customsin Dani Weidmannin mukaan myös etulokasuojaa on lyhennetty, ja pyörän kokonaispainoa on vähennetty noin 5-7 kiloa. Vaikka painonsäästöt eivät ole rajuja, pyörä on lähempänä 500 punnan merkkiä. Kummallista kyllä, VTR ei poistanut keskitelinettä, mikä olisi voinut edesauttaa painonpudotusta.
Räätälöidyt lisävarusteet ja supersportrenkaat
R 1301 on varustettu lyhyillä vivuilla ja pienellä sävytetyllä tuulilasilla, jotka on saatavana alkuperäisinä BMW-lisävarusteina. Taotut alumiinivanteet ovat tehdasvaihtoehto, kun taas Metzelerin M9RR-supersportrenkaat on valittu takaamaan erinomaisen pidon, säilyttäen silti 19 tuuman etupyörän, joka takaa tyypillisen GS-käsiteltävyyden. Lisäksi Kellermannin mini Atto -suuntavilkut ja LED-ajovalon ominainen "X" -merkki, jotka on tehty entistä enemmän huomiota herättävämmiksi keltaisen kalvon ansiosta, täydentävät pyörän estetiikkaa.
"Attrapovic" ja sportllinen viimeistely
Pakokaasujärjestelmän osalta VTR valitsi mustaksi jauhemaalatun ruostumattomasta teräksestä valmistetun äänenvaimentimen, joka on saanut inspiraationsa Akrapovicista, mutta jolla on ironinen käänne nimessä: "Attrapovic". Keräimet on päällystetty mustalla lämmönkestävällä teipillä. 1300 cc:n bokserimoottori, jonka teho on 145 hv ja 149 Nm, ei vaadi erityisiä muutoksia. Lopuksi R 1301:ssä on sportlliset BMW M -värit, Freuler AG:n valmistamat M-Grey-sävyt ja Yves Knobelin mittatilaustyönä valmistettu istuin.
40 000 euron räätälöinti
siellä BMW R 1300 GS perus, sportjousituksella ja taotuilla alumiinivanteilla, sen hinta on 25 900 Sveitsin frangia (noin 27 000 euroa). R 1301 -räätälöinnin hinta on 15 000 Sveitsin frangia (noin 15 750 euroa), jolloin moottoripyörän kokonaishinta on 40 900 Sveitsin frangia (noin 43 000 euroa). R 1301:n hinnaksi on kuitenkin asetettu 37 800 Sveitsin frangia (noin 40 000 euroa), mikä tekee siitä houkuttelevan tarjouksen. R 1301 -version tuotantoa ei ole rajoitettu, ja asiakkaat voivat pyytää värivariaatioita tai muita mukautuksia.
Helmikuussa 2024 VTR Customs esitteli ensimmäisen uuteen BMW R 1300 GS:ään perustuvan muunnoksen, joka tarjoaa sportllisemman, kompaktimman ja kevyemmän version. Noin 40 000 euron hinnalla R 1301 edustaa ainutlaatuista moottoripyörää, mutta siihen on mahdollista räätälöidä lisää muunnelmia asiakkaiden tarpeiden mukaan.
BMW R 1300 GS, yksi saksalaisen brändin ikonisista moottoripyöristä, on käymässä läpi radikaalia muutosta.Uusi inkarnaatio, R 1301 -sportnyrkkeilijä, lupaa tuoda mukanaan teknisiä innovaatioita, jotka tekevät siitä entistä vastustamattomamman kaksipyöräisten ystäville. Mutta mikä tekee BMW R 1300 GS:stä R 1301 -sportnyrkkeilijän niin erityisen? Selvitetään yksityiskohtaisesti.
Siirtyminen R 1300 GS:stä R 1301 -sportnyrkkeriin merkitsee mullistusta suunnittelussa ja suorituskyvyssä. Uudessa pyörässä on päivitetty moottori, jonka iskutilavuus optimoi tehon ja hyötysuhteen. Mutta se ei ole vain numerokysymys: runkoa on tarkasteltu uudelleen aerodynamiikan ja vakauden parantamiseksi, joten sportnyrkkeilijä on ihanteellinen niille, jotka etsivät vahvoja tunteita ja turvallisuutta tiellä. BMW on myös työskennellyt kovasti integroidakseen huipputeknologioita, kuten uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä ja ennennäkemättömän digitaalisen käyttöliittymän, joka lupaa tehdä jokaisesta matkasta ainutlaatuisen ja mukaansatempaavan kokemuksen.
Suorituskyvyn lisäksi BMW R 1300 GS, josta tulee R 1301 -sportnyrkkeilijä, erottuu esteettisyydestään, jossa yhdistyy eleganssi ja aggressio. Terävät linjat, korkealaatuiset materiaalit ja pienimpiä yksityiskohtia myöten tutkittu ergonomia tekevät tästä moottoripyörästä todellisen mestariteoksen pyörillä. Tyylin ja sisällön yhdistelmä tekee BMW R 1300 GS:stä R 1301 -sportnyrkkeilijän voittavan valinnan vaativille moottoripyöräilijöille.
Lopuksi, räätälöinti on yksi tämän uuden moottoripyörän avainelementeistä. BMW on suunnitellut valikoiman lisävarusteita ja vaihtoehtoja, joiden avulla käyttäjät voivat mukauttaa ajoneuvonsa erityistarpeisiinsa. Olitpa innokas seikkailija tai mukavuuden rakastaja, löydät varmasti sinulle sopivat kokoonpanot. BMW R 1300 GS:stä tulossa R 1301 -sportnyrkkeilijä, ei vain moottoripyörä, vaan räätälöity ajokokemus.
Yhteenvetona voidaan todeta, että BMW R 1300 GS:n muuttuminen R 1301 -sportnyrkkeilijäksi edustaa brändille uutta aikakautta. Tämä moottoripyörä, jossa yhdistyy voima, innovaatio ja tyyli, on valmis voittamaan moottoripyöräilyn harrastajien sydämet ympäri maailmaa. Ei jää muuta kuin odottaa, nousta satulaan ja nauttia joka hetkestä tällä ainutlaatuisella koneella. BMW R 1300 GS, josta tulee R 1301 -sportboksi, on paljon enemmän kuin pelkkä päivitys: se on harppaus kahden pyörän tulevaisuuteen.