🚚ILMAISEKSI EUROOPPA TILAUKSET > 150 €

PARHAAT LISÄVARUSTEET SINUN MOOTTORIPYÖRÄ

🚚ILMAISEKSI ITALIA TILAUKSET > 50 €

Uusi BMW R 1300 GS Adventure: Design Flop?

La nuova BMW R 1300 GS Adventure: Un Flop di Design? - Endurrad

Paolo Migliori |

Uusi BMW R 1300 GS Adventure: Design Flop?

BMW R 1300 GS Adventure näyttää tuottavan pettymyksen kiistanalaisen suunnittelunsa ja alhaisen hyötykuorman vuoksi, mikä ei riitä pitkän matkan enduroon.

Kiistanalainen suunnittelu

BMW on aina ollut suunnittelun eturintamassa, mutta kaikkia sen luomuksia ei ole otettu innostuneesti vastaan. Mallit, kuten R 1200 ST, R 1200 CL ja F 650 CS "Scarver", herättivät ristiriitaisia ​​reaktioita. Nyt uusi R 1300 GS Adventure näyttää seuraavan tätä jakavaa polkua.

Suorituskyky ja markkinastrategia

Lehdistötiedotteessa BMW esittelee R 1300 GS Adventuren todellisena "yleisenä moottorina", joka pystyy selviytymään missä tahansa maastossa aavikoista sademetsiin ja Himalajalle matkustajien ja matkatavaroiden mukana. Boksermoottorilla, joka tuottaa 149 Nm:n vääntömomentin ja 145 hv, joka on jo todistettu R 1300 GS:ssä, odotukset ovat korkealla. Kokeet ääriolosuhteissa suoritettiin kuitenkin ilman matkustajia tai matkatavaroita.

Rajoitettu kuormituskapasiteetti

Tyhjäpainolla 269 kg, R 1300 GS Adventure se voi kantaa vain 216 kg lisää, mukaan lukien täysi säiliö ja varusteet. Tämä voi johtaa ylikuormitustilanteisiin, mikä havaittiin myös edellisessä mallissa, R 1250 GS Adventuressa.

Edistyksellinen tekniikka: Automaattinen ASA

Tärkeä tekninen innovaatio on ASA (Automatic Shift Assistant), joka eliminoi kytkinvivun käytön, mikä mahdollistaa tasaisemman vaihteenvaihdon kuin edellinen Quickshifter. Tämä järjestelmä on saatavana lisävarusteena.

Parannettu jousitus ja istuinkorkeus

R 1300 GS Adventuressa on parannettu jousitusliike: 210 mm edessä ja 220 mm takana. Istuinkorkeus vaihtelee 870 ja 890 mm välillä, mutta sitä voidaan pienentää 30 mm puoliaktiivisen DSA-rungon ansiosta.

Innovaatioita tutkalla

Toinen BMW:n esittelemä innovaatio on takatutka, jossa on kaistavahti ja törmäysvaroitin, joka on saatavana lisävarusteena perus-GS-malliin vuodesta 2025 alkaen.

30 litran säiliö

Uusi 30 litran alumiinisäiliö on erottuva elementti, joka jakaa mielipiteitä. Suuremmasta tilavuudesta huolimatta se tarjoaa tukijärjestelmän laukkuille ja tarvikkeille, mikä lisää toimivuutta.

Neljä versiota saatavilla

R 1300 GS Adventurea tarjotaan neljässä versiossa:

  • Perus : alkaen 22 335 euroa, vakiovarusteilla.
  • Trophy : alkaen 23 060 euroa, lisäsuojaimilla ja lyhyemmällä tuulilasilla.
  • Kolminkertainen musta : alkaen 23 120 euroa, mukavuusistuimilla ja lisätarvikkeilla.
  • Vaihtoehto 719 Karakorum : alkaen 24 460 euroa, erikoismaalauksella ja alumiiniosilla.

BMW R 1300 GS Adventure on hiljattain ilmestynyt moottoripyörämarkkinoille ja on jo herättänyt kiivasta keskustelua harrastajien ja kriitikkojen keskuudessa. Pääkysymys, jota monet kysyvät, on: onko uusi BMW R 1300 GS Adventure todella suunnitteluflop? Analysoidaan eri näkökohtia ymmärtääksemme paremmin.


BMW:n GS-mallisto on alusta asti ollut synonyymi innovaatioille, kestävyydelle ja suorituskyvylle. Mutta BMW R 1300 GS Adventuressa baijerilainen tuotemerkki näyttää valinneen muotoilun, joka on jakanut mielipiteet. Jotkut arvostelevat linjojen olevan liian neliömäisiä ja vähemmän harmonisia aiempiin versioihin verrattuna.Toiset kuitenkin arvostavat yritystä modernisoida ulkonäköä säilyttäen samalla GS-sarjan erityispiirteet.


Voimakkaan keskustelun aiheena on uusi säiliö, joka toisaalta tarjoaa suuremman kapasiteetin, toisaalta näyttää visuaalisesti isommalta. Lisäksi innovatiivisella TFT-näytöllä on kaksipuolinen pinta: joillekin se edustaa laadullista harppausta teknologisesti ja toiminnallisuudessa, mutta toisille se on liian monimutkainen eikä kovin intuitiivinen.


Muotoilun lisäksi BMW R 1300 GS Adventure ei petä suorituskyvyn suhteen. 1300 cc:n moottori tarjoaa vaikuttavan tehon ja erinomaisen ajettavuuden sekä tiellä että maastossa. Esteettinen seikka näyttää kuitenkin vaikuttavan voimakkaasti yleiseen mielipiteeseen koko paketista.


Emme voi sivuuttaa sitä, että muotoilun käsitykseen vaikuttavat myös moottoripyöräilijöiden henkilökohtaiset odotukset ja esteettiset mieltymykset. Joten se, edustaako uusi BMW R 1300 GS Adventure floppia vai vallankumousta, riippuu paljon yksilöllisestä näkökulmasta. Yhteenvetona voidaan todeta, että BMW R 1300 GS Adventure on edelleen moottoripyörä, joka pystyy tarjoamaan erinomaisen suorituskyvyn, mutta jonka suunnittelusta keskustellaan edelleen.

Jätä kommentti

Huomaa: kommentit on hyväksyttävä ennen julkaisemista.