🚚ILMAISEKSI EUROOPPA TILAUKSET > 150 €

PARHAAT LISÄVARUSTEET SINUN MOOTTORIPYÖRÄ

🚚ILMAISEKSI ITALIA TILAUKSET > 50 €

Kolme uutta BMW-mallia seuraa R 1300 GS:ää

3 nuovi modelli BMW seguiranno la R 1300 GS - Endurrad

Paolo Migliori |

R 1300 GS: Tutustu kolmeen uuteen BMW-malliin, jotka seuraavat

Uusi BMW R 1300 GS on ollut myynnissä marraskuusta 2023 lähtien, muut R 1300 -mallit uudella boxer-moottorilla seuraavat vuodesta 2024.  MOTORRAD katsoo kristallipalloa ja näyttää nyt ne: R 1300 R, R 1300 RS ja R 1300 RT.


Alun perin BMW-moottoripyörämallien nimessä oleva R-kirjain merkitsi sanaa "pyörä", toisin kuin yrityksen valmistamissa lentokoneiden moottoreissa. Tästä kirjeestä on kuitenkin ajan myötä tullut Boxer-mallien symboli. Syksystä 2023 alkaen BMW on päättänyt uudistaa mallistoaan perusteellisesti esittelemällä uuden BMW R 1300 GS ja siihen liittyvät tarvikkeet vuoden 2023 lopussa.

BMW R 1300 GS:n uusi Boxer-moottori

Syyskuun 28. päivänä 2023, tasan sata vuotta ensimmäisen BMW:n, R 32:n, lanseerauksen jälkeen, yhtiö esitteli Berliinissä uuden R 1300 GS:n, endurotyyppisen kiertomatkamoottoripyörän. Markkinoille marraskuusta 2023 alkaen saatavilla oleva R 1300 GS tekee vaikutuksen uudella 1 300 cc:n bokserimoottorilla, joka pystyy tuottamaan 145 hv (107 kW) nopeudella 7 750 rpm ja maksimivääntömomentin 149 Nm nopeudella 6 500 rpm.

Myös R 1300 R, R 1300 RS ja R 1300 RT saapuvat

Uusi Boxer 1300 -moottori ei rajoitu GS-malleihin, vaan se otetaan käyttöön myös R-, RS- ja RT-malleissa. Vaikka näistä julkaisuista ei ole vielä julkaistu vakoilukuvia tai vuotoja, MOTORRAD on yhteistyössä suunnittelija Kar Leen kanssa pohtinut, miltä nämä uudet mallit voisivat näyttää (katso kuvagalleria yllä).

Uusi BMW R 1300 RS

Aloitetaan RS:stä: BMW on äskettäin tutustunut tähän malliin ja esittelee muutoksia, jotka sisältävät LED-päiväajovalot, LED-vilkut ja uudet vaihtoehdot. Näistä mahdollisuus korvata korkea ohjaustanko putkimaisella ohjaustangolla ja valita yksipaikkainen istuin. RS:n nykyinen versio on todennäköisesti tuotannossa syksyyn 2024 asti, kun taas päivitetty versio 1300-moottorilla saattaa saapua vasta vuonna 2025.

Uusia ratkaisuja alustaan

Uuden 1300-moottorin ympärillä tapahtuva kehitys sisältää myös rakenteellisia innovaatioita alustassa. R 1300 GS:ssä on uusi teräksinen päärunko, jossa on metallilevykuoret ja pultattu alumiininen takarunko. R 1300 RS voisi noudattaa samanlaista lähestymistapaa, ylösalaisin oleva teleskooppihaarukka Teleleverin tilalla, mutta säilyttää suuren etujäähdyttimen jäähdytystä varten.

Urheilullisempi kosketus RS:lle

Voit odottaa BMW:n tekevän RS:stä entistä urheilullisemman. Etuvalaistus voitaisiin integroida kompaktimpaan suojukseen, joka sopii lähemmäs runkoa ilman tarpeettomia reunoja, mikä antaisi pyörälle harmonisemman ja kevyemmän ulkonäön. Takaosa, ohuempi ja kaltevampi, jatkaa luonnollisesti alumiinirungon linjaa ja auttaa vähentämään kokonaispainoa. Enemmän tehoa ja vähemmän painoa: ihanteellinen yhdistelmä uudelle RS:lle.

Uudet tutkajärjestelmät BMW:lle

Painonpudotuksesta huolimatta tekniikka on edelleen huippuluokkaa. RS varustetaan laajalla valikoimalla avustusjärjestelmiä, mukaan lukien kuolleen kulman tutka ja mukautuva vakionopeudensäädin. Nämä laitteet integroidaan huomaamattomasti moottoripyörän rakenteeseen, mikä takaa turvallisuuden ja mukavuuden ajon aikana.

Uusi BMW R 1300 R

R 1300 R hyötyy myös uudesta Boxer-moottorista, jossa suuri vesijäähdytin korvaa etu Teleleverin. Käänteinen teleskooppihaarukka takaa silti erinomaisen suorituskyvyn.R:n suunnittelussa on ohuempi ja lihaksikkaampi alumiininen takaosa, joka korostaa sen 145 hevosvoiman tehoa.

LED-ajovalo ja uusittu äänenvaimennin

Pieni mutta merkittävä muutos koskee LED-ajovaloja, jotka ovat kompaktimpia ja integroituvat haarukan muotoiluun, mikä tekee pyörästä visuaalisesti ohuemman. Myös äänenvaimennin pienennetään, ja se on valmistettu ruostumattomasta teräksestä, jossa on lähes näkymättömiä hitsejä, samalla kun se säilyttää toiminnallisuuden päivittäisessä käytössä ja matkoilla.

Uusi BMW R 1300 RT

R 1300 RT on matkailun huippumalli, joka on varustettu uudella Boxer-moottorilla ja vahvistetulla alustarakenteella kestämään suuria kuormia. Samalla kun vakaus pidetään ensisijaisena, RT tarjoaa erinomaisen suojan tuulelta ja säältä parannetun aerodynaamisen suunnittelun ansiosta.

Polttoaineen kulutus ja tekniset laitteet

R 1300 RT:n uusi aerodynaaminen muotoilu vähentää polttoaineen kulutusta ja kasvattaa kantaman noin 600 kilometriin 25 litran säiliöllä. RT:ssä on myös edistyksellinen valaistusjärjestelmä, lämmitettävät istuimet, sähköisesti säädettävä tuulilasi ja kattava audiojärjestelmä sekä liitäntäratkaisu Android- ja Apple-laitteille.

Uusien mallien saatavuus

BMW aikoo tuoda R 1300 R-, RS- ja RT-mallit markkinoille vuonna 2024, ja ne on mahdollista nähdä markkinoilla vasta vuonna 2025. Odotus on kuitenkin perusteltua uuden Boxer-moottorin lupaamilla parannuksilla ja rakenteellisilla innovaatioilla, jotka vähentää moottoripyörien kokonaispainoa.

R 1300 GS on jo aiheuttanut sensaatiota moottoripyörämaailmassa, mutta BMW ei lopu tähän. Jatkuvien innovaatioiden ja huippuosaamisen lupausten ansiosta baijerilainen yritys on jo ilmoittanut, että kolme muuta mallia seuraa R 1300 GS:ää. Nämä uudet mallit kantavat viestikapulaa laadusta ja korkeasta suorituskyvystä, joihin BMW on tottunut, mutta mukana on joitain innovatiivisia yllätyksiä, jotka tekevät jokaisesta matkasta ainutlaatuisen kokemuksen.


Ensimmäinen kolmesta odotetusta BMW:n uudesta mallista edustaa vallankumousta off-road-harrastajille. Se on suunniteltu hallitsemaan vaikeita ratoja, mutta myös takaamaan tasaisen ajon asfalttiteillä, ja siinä on monia ominaisuuksia R 1300 GS:n testatusta suunnittelusta, mukaan lukien bokserimoottorin luotettavuus ja teho, jotka ovat tehneet tämän sarjan legendan. Siinä kuitenkin integroidaan uusia jousitus- ja elektroniikkahallintatekniikoita, jotka on suunniteltu parantamaan turvallisuutta ja helppokäyttöisyyttä.


Toinen malli keskittyy sen sijaan kaupunkiliikenteeseen. Vaikka R 1300 GS on suunniteltu monipuoliseksi retkikoneeksi, tämä uusi malli on kompaktimpi ja helpompi käsitellä, mikä sopii erinomaisesti kaupunkiliikenteeseen. Se nauttii samoista eleganteista linjoista, jotka ovat tyypillisiä BMW-designille, mutta keskittyvät erityisesti ohjattavuuteen ja käytännöllisyyteen, joten se sopii täydellisesti päivittäiseen työmatkaan.


Lopuksi BMW suunnittelee myös urheilumallia, joka ilahduttaa nopeuden ja puhtaan suorituskyvyn ystäviä. Tämä malli varustetaan vielä tehokkaammalla moottorilla kuin R 1300 GS, mutta kevyemmällä ja aerodynaamisemmalla rakenteella, joka on optimoitu radalle. Suunnittelulinjat ovat aggressiivisia ja futuristisia, valmiita vangitsemaan huomion paitsi suorituskyvyn, myös erottuvan ulkonäön ansiosta.


Kaiken kaikkiaan nämä uudet mallit eivät vain laajentaa BMW:n jo ennestään vaikuttavaa valikoimaa, vaan tarjoavat myös moottoripyöräharrastajille yhä enemmän omistautuneita ja erikoistuneita valintoja.Olitpa seikkailija, kaupunkimatkailija tai nopeusmestari, nämä uudet pyörät ovat epäilemättä hyvä vaihtoehto. Näillä lisäyksillä BMW ei vain ylläpitä, vaan nostaa edelleen moottoripyörien huippuosaamisen rimaa ja osoittaa jälleen kerran, miksi se on alan johtaja.

Jätä kommentti

Huomaa: kommentit on hyväksyttävä ennen julkaisemista.